11.05.2011

Måker, måker, måker

Noe av det beste med Tromsø er måkene! Jeg digger måker! Som alle fugler er måker ekstremt intelligente, og utrolig tilpasningsdyktige til mennesker. De er fulle av kjipatriks, noe som i mine øyne gjør dem enda mer diggbare. 

Ifjor var det et fiskemåkepar som gjorde oss til deres mennesker og vår altan til deres matplass. Vi gav dem navnene Måk1 og Måkalice, oppkalt etter undulatene våre Nummer 1 og Alice (mer om dem ved en annen anledning). Måk1 og Måkalice dukket opp i april. Siden også naboene våre pleide å mate fugler på altanen, var nok de to måkene allerede klar over stedet. Jeg er utrolig lett å snurre rundt lillekloen, og det oppdaget Måk1 og Måkalice raskt. De gikk frem og tilbake på rekkverket og tigget etter mat helt til jeg kom ut med noe (og som regel tok jo ikke det lang tid).

"Vipp, vipp. Mat meg, mat meg."
Fiskemåker har selvsagt sitt eget språk. De lydene vi kjenner best er:
  1. Iiiiyyyyaaaaaaaaaa = "Kom deg vekk!"
    • Det er sikkert denne lyden de fleste forbinder med måker, men den er slettens ikke den eneste, og etter min erfaring heller ikke den de bruker mest. Dette skriket (som det jo er) brukes til å advare uvedkommende måker og andre innpåslitne dyr mot å komme for nærmt.
  2. Vapp, vapp = "Er du der? Jeg er her."
    • Når måkene flyr i par, som de ofte gjør i "visningstiden" (når de ser etter redplass), lokaliserer de hele tiden hverandre med denne lyden. Den ene sier vapp, den andre svarer vapp, den første sier vapp igjen, osv. De sørger hele tiden for å vite hvor den andre er, og at de flyr samme vei.
  3.  Blblblblblbl = flørtelyd
    • Denne nærmest ringende lyden, som ikke er særlig høy, bruker måkene når de flørter med hverandre og har kurtiseritualer ved redeplassen. Da bikker de med hodene mot bakken, og danser fra side til side med hverandre.
  4. Gakkgakkgakkgakkgakkgakk = sensurert
    • Denne raske, forholdsvis høye lyden kommer når måkene bedriver sine "ekteskapelige plikter". Og måker gjør det gjerne på piper.
  5. Ååååjaaaaa = "Å du er så søt og god!"/"Her er det veldig fint!"
    • Dette lyden minner om tonefallet mennesker bruker når de snakker til/om en baby eller noe annet lite og og søtt. Måkene bruker den når de snakker til kyllingene sine, og når de har funnet et sted de liker. Det er en tydelig i godt humør-lyd.
  6. Wooooooh = "Pass på!"
    • Hvis vi kom litt for nært måkene mens de satt på altanrekkverket, sa de wooooh og fløy avgårde. Og landet på altanen igjen med en gang vi hadde gått litt tilbake.
    • Vipp, vipp = "Mat meg, gi meg oppmerksomhet."
      • Denne tynne pipelyden er nok en etterligning av pipene som måkekyllingene kommer med. Dette er tiggelyden som viser at nå er måkene sultne (eller rettere sagt ikke helt mette), og samtidig som de lager lyden gjør de seg også små ("se så liten jeg er, jeg trenger mat") og bikker hodet bakover.
    Jafs!
    Den lyden Måk1 og Måkalice brukte mest når de satt på vår altan, var selvsagt den sistnevnte. Vi lærte fort at den betydde "mat meg", og de lærte raskt at jeg er bløthjertet. Hvis jeg mot formodning ikke kontinuerlig la ut mat på altanen, følgte de etter meg. Altså at hvis jeg satt ett sted i stuen, så sto de på altanrekkverket nærmest der jeg var, og hvis jeg flyttet meg, gikk de i samme retning. Så sto de og så på meg og "vippet" helt til jeg ga etter og kom ut med noe godt.

    At Måk1 og Måkalice kom og annekterte meg som matmor, hadde noen klare fordeler som måkemislikere burde få med seg. Siden fugler helst ikke vil ha redet for nært matplassen, i tilfelle andre fugler tar feil av mat og barn, valgte de to fiskemåkene å ikke legge rede på taket vårt. For det andre ble vi aldri jaget da vi gikk forbi redeplassen deres, fordi de kjente oss igjen som greie folk (absolutt alle andre, dyr som mennesker, ble jaget). For det tredje hegnet de om altanen sin/vår slik at ingen andre måker fikk komme i nærheten av den. Vårt samarbeid med Måk1 og Måkalice var en vinn-vinn-situasjon! Samarbeidet varte gjennom hele hekketiden, og i en annen bloggpost vil jeg komme tilbake til hvordan den tiden forløp.

    Alle foto: Sverre Andreas Fekjan & Suzanne Anett Thobro
    Creative Commons License
    Alle fotografier er lisensiert i henhold til Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar